Kisahku sementara menunggu posting (2)

23 09 2012

 Imej

    Memandang wajah-wajah comel tanpa dosa yang sedang tidur lena itu membuatkan hati rasa tenang. Walaupun tingkah laku mereka ketika jaga bisa mengundang rasa penat, namun sekejap cuma. Ketawa dan tangis mereka umpama muzik indah buatku. Kalau tidak kerana teguran dari guru-guru lama di situ agar tidak terlalu memanjakan kanak-kanak tersebut pasti penat juga aku di buatnya. Mereka amat suka bermesra denganku. Sesekali mereka datang mengusik dan aku meng’acah’ untuk menangkap mereka, maka bisinglah seketika ruang tersebut dengan suara jerit pekik mereka ketawa dalam ketakutan. Tidak sampai hati untuk memarahi mereka. Apalah yang hendak dimarahkan sangat dengan kanak-kanak berusia 1-3 tahun itu.

    Teringat gelagat Tuah, kanak-kanak berumur 2 tahun yang sentiasa tersenyum. Namun awas, dalam senyumnya itu datang mencubit atau menggigit kanak-kanak lain yang leka bermain. Sesekali terdengar suara aku atau syikin “Tuah..buat apa tu!?” Dengan muka tak bersalah,tersenyum dan terkebil-kebil memandang kami. Sesekali tangan ini memukul manja kakinya dan menegur sebagai isyarat bahawa tindakannya salah. Namun,kami akan pastikan bahawa pukulan tersebut tidak menyakitkan. Hukuman kecil cuma agar dia tidak mengulang perbuatannya. Ialah,bimbang juga jika kami terleka, mungkin akan mengundang kecederaan kepada kanak-kanak lain dan ini akan menimbulkan masalah untuk berhadapan dengan ibu bapa kanak-kanak tersebut apabila terdapat kesan luka atau calar di badan anak kecil mereka. Menjaga kanak-kanak sekecil itu memang perlu sentiasa peka dan waspada.

    Qiesya, kanak-kanak berumur 2 tahun setengah yang seolah-olah professor serba tahu. Kalau nak tahu apa-apa contohnya “tuala siapa ni?” “mandian siapa ni?” “siapa yang gigit siapa?” di mana? Tanyakan saja pada Qiesya. “Qiesya, ni siapa punya?” Tuah nye (punye), “ni tuala siapa?” Dina nye, “ni botol susu siapa?” Apih nye. Sungguh bijak kanak-kanak tersebut, tapi kedekutnya boleh tahan juga. Awas jika ada kanak-kanak lain yang ambil atau mahu barangnya. Mulalah dia merengek dan mencebik untuk menangis. “Qiesya,tak baik kedekut…nanti Allah marah” “kalau Qiesya bagi dekat kawan, nanti Allah bagi baaaanyak lagi dekat Qiesya..” sesekali aku menasihatinya sebegitu. Memang pada asalnya mereka tidak kenal siapa itu Allah. Tapi aku tetap tak jemu mengulang benda yang sama setiap hari. Aku mahu kanak-kanak kecil di situ belajar mengenal dan mendengar nama Allah. Bukankah Awwaluddin ma’rifatullah ? (awal agama itu mengenal Allah).

    Qiesya, Tuah, Hafiz, Fifi, Fiziey, Dina, Aqilah, Aqil, Afiqah, Sairish… Allah tu Tuhan kita. DIA yang ciptakan Qiesya, Tuah… dan kita semua… Haa tengok langit tu, cahaya ni namanya cahaya matahari… Allah lah yang buat semua ni. Setiap pagi,aku pasti mengingatkan benda yang sama sebelum mereka belajar secara formal. Sekarang, bila ada yang bergaduh sesama sendiri, aku sebut saja “haaa..” pasti ada yang sambung “nanti Allah maarah..” @ “nanti Allah marah kan cikgu..?” suara Qilah menyampuk dan Qiesya pula mengulang benda yang sama. Aku hanya tersenyum dan mengiakan.

    Bila dah posting nanti, pasti aku akan merindui mereka. Aku amat berharap agar pengasuh atau cikgu mereka selepas aku dan syikin akan mengasuh mereka dengan lebih baik dan menerapkan nilai-nilai agama buat mereka. Rutin harian kami di situ bermula seawal jam 7. Biasanya bagi anak-anakku Hafiz Zharfan lah yang pertama sampai. Dia anak cikgu, jadi ibunya akan hantar awal. Tugas pertama kami,memandikan kanak-kanak yang belum mandi. Bagi yang telah mandi di rumah,ringanlah sikit tugas kami kan. Selepas menyiapkan mereka,kelas belajar pun bermula…tapi dengan kanak-kanak sekecil ini,awas! Jangan mengambil masa yang lama. 15 hingga 20 minit sahaja untuk satu-satu sesi. Kemudian mereka akan dibiarkan bebas bermain sambil kami memasang CD ilmiah. Belajar menyebut huruf fonik atau Furqan, mereka amat berminat dengannya. Kalau kami lambat memasang CD tersebut,pasti Tuah akan segera datang..” Gu…” (maksudnya cikgu) nak ayam..( sambil pegang CD Abu Ada Ayam)..ooo.. nak pasang CD ye..? belum sempat lagi, pasti dia kalut2 berebut dengan Fifi untuk pasang sendiri CD tersebut. Pandai juga dia pasang. Itulah kanak-kanak,mereka banyak belajar melalui pemerhatian.

    Kira-kira pukul 11 lebih, mereka akan dimandikan sekali lagi. Sama ada aku atau syikin akan membancuh susu botol untuk mereka. Kemudian,pada pukul 12.30 tengahari,masa mengisi perut pon tiba. Kanak-kanak tersebut dengan sendirinya akan duduk beratur di tepi dinding. Aku dan syikin seperti ibu mereka. Menyuap mereka seorang demi seorang. Kadang-kadang tu berebut juga bila makanan dalam mulut mereka cepat habis. “Fifi nak..” “Apih dulu..” itu kalau lauk yang best la.. Tapi kalau lauk yang kurang ‘kena’ dengan selera mereka, aku perlu bijak mengubah cara. Biasanya aku buat cara kapal terbang la..! ni la cara yang mak pernah buat dekat kami adik beradik waktu kecil-kecil dulu. Aku akan membahagikan nasi tersebut kepada beberapa bahagian, ambil sejemput dan ..buat bunyi seakan bunyi kapal terbang sambil tangan terbang turun naik dihadapan mereka dan bertanya..”haa..siapa nak kapal terbang…?”. Apa lagi,kalut la mereka membuka mulut seluasnya. “Fiziey nak..” “Apih nak”.. haa..baru nak makan.! Kadang2 Tuah, anak syikin juga datang kepadaku meminta disuapkan makanan kapal terbang kepadanya juga. Cemburu la tu.. huhu kanak-kanak..memang lumrah mereka sukakan permainan. Sehinggakan masa makan pun nak bermain kan..

    Selepas makan, mereka akan diberi botol susu dan kami akan menidurkan mereka. Masa ni lah aku dan syikin akan berpadu suara mengalunkan zikir dan bernasyid Subhanallah, Hasbi Rabbi, dan sebagainya. Ada juga antara kanak-kanak tersebut yang rajin mengikut berzikir sebelum mereka tertidur lena. Selepas 2 jam, mereka akan dikejutkan, mandi, bersiap-siap dan didandan cantik serta diberi susu sebelum di serahkan kepada ibu bapa mereka kira-kira pukul 5-6 petang.

    Di sinilah sebenarnya aku belajar erti pengorbanan seorang ibu mengasuh dan mendidik anak-anak kecilnya. Kalau suatu ketika dulu,pernah juga aku terfikir..heee macam mana lah nak basuh berak anak nanti..jenis penggeli sikit aku ni..tapi sejak berkhidmat di sini,semua tu dah tak ada lagi..hehe.. 🙂 Setiap malam sebelum tidur,ada sahaja cerita antara aku dan syikin tentang anak-anak kami pada hari tu. Tergelak-gelak kami dibuatnya mengenangkan kerenah lucu mereka.. hem rindunya pada mereka..

Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

