Pencarian…

30 05 2013

Imej

Bismillahirrahmanirrahim…

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang… Tuhan Yang Maha Esa, Tiada Tuhan Selain Dia, Dialah Yang Maha Hidup dan Berdiri Dengan Sendirinya. Tuhan Yang Mentadbirkan alam ini, langit,bumi dan diantara keduannya dengan penuh teratur…Tuhan yang Membuahkan rasa cinta dan rindu dalam jiwa hambaNYA…Ya Tuhanku suburkanlah cinta dan rindu ini hanya untukMU.. Selawat Dan Salam buat Nabi Junjungan Mulia, Muhammad SAW…Rasul yang Ummi…Bepekerti Mulia lagi Terpuji… yang mempunyai sebutan nama yang harum di Langit dan di Bumi…

Ya Tuhanku,izinkan aku menulis sedikit kisahku. Semoga ada antaranya yang berguna pada insan lain atau setidaknya ia mengingatkan aku kembali tika aku terlupa…

Usai solat zohor tadi, tiba-tiba meluncur di benakku, bahawa barangkali apa yang aku lakukan tika ini juga ada kesilapannya. Aku ingin mencari keredhaan Tuhan dengan melengkapkan separuh imanku melalui jalan pernikahan. Sebuah niat yang suci,tapi jalan menujunya juga harus suci. Fakhruddin,insan yang ku minta bantuannya adalah lelaki. InsyaaAllah dia lelaki yang baik. Mustahil aku mulakan niat suci, pencarian mencari calon imamku dimulai dengan sesuatu yang tidak disukai Tuhanku…aku minta pertolongan dari seorang lelaki yang tidak halal buatku.Taarufku bisa saja jadi sesuatu yang mengusik hati kami, andai saja kami tidak mampu mengawalnya.Gurauan-gurauan yang diselitkan ada kalanya mungkin boleh jadi melalaikan dari niat sebenar kami. Maafkan aku. Aku tidak mungkin menjadi wanita yang mencalarkan imanmu walau sedikit. Kamu lelaki yang baik. Kalau saja Allah tidak menggerakkan hatiku, nescaya menjadilah aku hambaNYA yang zalim.

Aku harus bersabar dan pandai menjaga diri,perlakuan,dan tutur kataku. Sungguh! Dunia ini dipenuhi dengan apa-apa yang disukai oleh nafsu walau kita menidakkannya…Nauzubillah. Benarlah jalan menuju syurga itu amat payah, beronak duri, sedang jalan menuju neraka itu sangat manis dan mengandungi apa-apa yang disukai oleh nafsu. Semoga kita dilindungi oleh Allah.

Cukuplah kiranya sedikit taaruf yang telah disampaikan. Tiada yang istimewa padaku. Kalau saja orang menyukaiku dan menganggapku baik,itu adalah kerana Allah telah menutup keaibanku. Maha Suci Allah. Dialah Yang selayaknya dipuji. Bukan aku..aku hamba yang tidak punya apa-apa. Istikharahlah, bertanyalah kepada Allah, DIAlah Tuhanku dan Tuhanmu. DIA lebih mengenaliku melebihi diriku sendiri… kalau pada manusia,bertanyalah kepada sahabat-sahabatku tentang aku,namun jangan percaya semuanya kerana bukankah Allah telah menutup keaibanku?? Ana fakir fi ainillah…

*****************************************************************************************************

Aku impikan seorang lelaki yang di hatinya ada Engkau,Ya Allah. Yang mencontohi akhlak nabiMu Muhammad SAW walau aku tahu dia takkan mampu,sekurang-kurangnya dia berusaha ke arah itu dan mengambil baginda sebagai idolanya. Aku tidak impi seorang teman hidup yang terlalu sempurna, tapi memadailah dia yang sentiasa ingin menyempurnakan dirinya dengan kebaikan dan dapat menerimaku keranaMu Ya Allah… Ya Tuhanku, Engkau Maha Tahu tentang niatku dan perancangan masa hadapanku.

Ya Allah, Engkau mengajarku tentang pentingnya meletakkan kebergantungan hanya kepadaMU. Aku tetap yakin bahawa Engkau tidak akan pernah meninggalkan aku,justeru aku pohon kepadaMU Ya Allah, jangan biar aku jauh dariMU. Aku mohon dikurniakan lidah yang sentiasa basah berzikir menyebut dan memuji-muji Asma’Mu, hati yang penuh kusyuk mensyukuri segala kurniaanMU serta badan yang penuh ringan untuk menyempurnakan ketaatan kepada perintahMU…

Ampunkan aku Ya Allah, kiranya aku terlalai dalam pencarianku mencari sebaris nama yang pernah aku buat perjanjian denganMU di alam rahimku dulu.

******************************************************************************************************

Ini baki sesi taaruf yang tidak sempat saya nyatakan… (buat A.F)

Nama penuh :- telah anda sedia maklum

Tarikh lahir :- 10 Januari 1987 ( saya lahir genap pada hari Tuan Guru Nik Aziz mencapai umur 56 tahun, semoga saya dapat mencontohi peribadi mulianya,berkat menjadikan Rasulullah idolanya)

Hobi        :- membaca, interior monolog, makan angin tengok laut, hutan, bukit,gunung2, bintang,tangkap gambar dll…

Penulis yang digemari    :- Ustaz Pahrol Md Juoi, Ustaz Dr Zahazan Mohamed, Dr Zaharuddin Abdul Rahman, Hilal Asyraf, Fatimah Syarha Mohd Nordin dan banyak lagi sebenarnya..

Majalah kegemaran:- Solusi

Radio Pilihan : IKIM F.M ( amat menyukai slot program Islam Itu Indah ( Prof Dr.Muhaya / Ustaz Ebit Lew), slot Usrati ( Ustazah Norhafizah Musa), slot Tafaqquh Fiddin (Pengajian Bersama Ustaz Md Aleh Solihin berkisar dalam persoalan aqidah berdasarkan kitab Umm al-Barahim), Fiqhus Sirah (Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al Hamid, Program yang membicarakan berhubung perjalanan perjuangan Baginda Rasulullah SAW berdasarkan kitab karangan Sheikh Dr. Muhammad Said Ramadhan al-Buti ) dan banyak lagi…

Juga menyukai lagu2 Opick J

Perancangan masa hadapan :- aku pingin didik bakal putera puteriku menjadi penghafaz Al-Quran dari mereka kecil…semoga dipermudahkan.

Aku amat bahagia jika ada yang sefikrah denganku…

Boleh juga berhubung dengan sahabat-sahabatku jika ada yang masih belum jelas tentangku. (jangan bimbang mereka semuanya sudah berkahwin) 🙂

Sahabat :- teman sek.menengahku yang masih berhubung hingga kini – Athirah Che Azimi (FB), teman sepengajianku dari IKIP, Yarmouk Universiti,Jordan, IPG Afzan ( Siti Robeah Bt Md Desa)/ Siti Robeah Siti Ruby (FB), teman di sekolah mengajar sekarang ( Janatul Naim Bt Jamaluddin / Janatul Naim Raduan (FB).

Sejujurnya aku tak punya teman baik yang aku khususkan, aku bahagia bersahabat dengan ramai orang..cumanya mereka yang aku nyatakan ini adalah yang sering aku kongsikan cerita bersamanya,berkongsi pandangan atau pemikiranku.

Sekian saja taarufku..moga anda sudah punya gambaran tentangku… 

Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

