SURAT UNTUK KAMU~Jadilah Pemuda Hebat~

26 08 2014

surat untuk kamu

Bismillahirrahmanirrahim.. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Buat kamu yang berbeza dariku. Berbeza segalanya. Berbeza jantina, berbeza fizikal, mental, latar belakang keluarga,taraf hidup, pandangan, matlamat, cita-cita, hobi dan entah berapa banyak lagi perbezaannya. Bukan tentang perbezaan sebab aku menulis di sini. Aku mensyukuri nikmat Allah yang menjadikan kita berbeza. Subhanallah.

Aku menulis surat untuk kamu bukan untuk memberitahu tapi untuk mencetus mahu. Bukan untuk mengajar, tapi supaya mengambil sesuatu untuk dipelajari. Maaf saja aku pohonkan andai surat untuk kamu ini bakal mencetus sesuatu yang kurang enak di hati kamu.

Maaf atas segala pengakuan jujurku yang mungkin kamu rasa kurang selesa mendengarnya. Aku jujur demi hubungan baik kita dengan Allah. Aku juga mahukan yang terbaik untuk kamu. Aku mahu kamu menjadi hamba yang di sayangi Allah. Menjadi hamba Allah yang kuat menahan ujian. Aku berdoa agar Allah menunjuk jalan untuk kamu, untuk kita. Agar DIA memimpin kita ke Jalan Yang DiredhaiNYA. Ayuh! Bangkitlah ! Jadilah pemuda yang hebat. Yang kental jiwanya. Yang kuat menahan ujian. Burulah ilmu sebanyak-banyaknya. Mintalah pertolongan dari Allah. Kamu akan dapati bahawa DIA sangat dekat dengan kamu. Ber’dating’ lah denganNYA di satu pertiga malam terakhir. Rendahkanlah egomu. Menangislah! Mengadulah segalanya pada DIA. Jangan pernah malu untuk mengaku salah di hadapan Allah.

Nabi S.a.w bersabda yang maksudnya; “Tiap mata pasti akan menangis pada hari kiamat, kecuali mata yang dipejamkan dari segala yang haram dan mata yang berjaga malam dalam jihad fisabilillah dan mata yang mentitiskan air mata walaupun sebesar kepala lalat kerana takutkan Allah.” [Hadits Riwayat Abu Naim]

“Tidak ada sesuatu yang paling disukai Allah S.w.t selain daripada dua titisan dan dua kesan. Dua titisan itu ialah titisan air mata yang keluar kerana takutkan Allah S.w.t dan titisan darah yang tumpah di dalam perjuangan di jalan Allah. Manakala dua kesan ialah kesan berjuang di jalan Allah S.w.t dan kesan kerana menunaikan kefardhuan yang telah difardhukan oleh Allah.” [Hadits riwayat at-Tirmidzi]

Pernah suatu ketika, Rasulullah S.a.w berjalan melalui sekumpulan orang yang sedang ketawa, lalu Baginda bersabda yang bermaksud: “Demi Tuhan yang jiwaku ini berada dalam genggaman-Nya. Jika kamu semua tahu apa yang aku tahu, nescaya kamu akan banyak menangis dan sedikit ketawa.” [Hadits Riwayat Bukhari, dari Abu Hurairah]

Allah telah berfirman di dalam sebuah Hadis Qudsi yang bermaksud “ Sesiapa yang melakukan kebaikan, maka dia mendapat sepuluh kali ganda kebaikan yang dilakukan dan ditambah lagi kebaikan itu. Sebaliknya sesiapa yang melakukan keburukan, maka balasannya ialah keburukan yang semisalnya atau Aku ampunkan dia. Sesiapa yang mendekati Aku sejengkal, maka Aku mendekat kepadanya sehasta. Sesiapa yang mendekati Aku sehasta, maka Aku mendekat kepadanya satu depa. Sesiapa yang datang kepada-KU dengan berjalan, maka Aku datang kepadanya dengan berlari. Sesiapa yang datang menemui Aku dengan dosa sepenuh bumi tanpa menyekutukan Aku dengan sesuatupun,maka Aku menemuinya dengan kadar pengampunan yang sama!” ( Riwayat Muslim)

Aku sangat yakin kiranya kamu boleh jadi pemuda yang hebat! Bahkan setiap orang berpotensi untuk jadi hebat! Bukan setakat hebat dalam urusan dunia, namun hebat memburu cinta Allah dengan amalan-amalan soleh. InsyaAllah. Doaku sentiasa ada untuk kamu.

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:

“Tujuh orang yang akan dinaungi Allah pada hari yang tiada naungan selain naungan-Nya: Seorang pemimpin yang adil,Seorang pemuda yang menghabiskan masa mudanya dengan beribadah kepada Allah,Seorang yang hatinya selalu terpaut dengan masjidDua orang yang saling mencintai kerana Allah, berkumpul kerana Allah dan berpisah kerana AllahLelaki yang diajak seorang wanita yang cantik dan terpandang untuk berzina lantas ia berkata: “Sesungguhnya aku takut kepada Allah”Seorang yang menyembunyikan sedekahnya sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanannyaSeorang yang berzikir kepada Allah seorang diri hingga menitis air matanya.”

( Hadis riwayat bukhari, abu dawud dan ibnu majah )

Wahai pemudaku, kawallah nafsumu. Allah menciptakan manusia dengan fitrahnya ingin hidup berpasangan. Sedangkan Adam yang hidup di syurga dengan segala kenikmatan juga berasa sunyi,hinggalah Allah menciptakan Hawa di sisinya. Perasaan pada manusia lainnya bukan dosa. Ia fitrah kejadian manusia. Allah meraikan perasaan manusia terhadap yang lain jenisnya. Dan kerana itu Allah mensyariatkan perkahwinan. Namun , bagi mereka yang masih belum mampu, Allah memberikan garis panduan bagaimana untuk menguruskannya iaitu dengan banyakkan berpuasa. Tundukkan pandangan dan jagalah kehormatan. Tambahkan ilmu pengetahuan.

 Rasulullah bersabda, bermaksud: “Wahai golongan pemuda! Sesiapa yang berkemampuan untuk al-baah maka hendaklah dia berkahwin kerana sesungguhnya perkahwinan itu lebih menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan. Sesiapa yang tidak mampu maka hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu penghalang baginya (daripada syahwat).” – (Riwayat Bukhari, Muslim, Tirmizi, Nasai, Abu Daud, Ibn Majah).

Pemudaku, semakin banyak kemanisan yang kita kutip sebelum perkahwinan, maka sebanyak itu jugalah kemanisan yang akan ditarik oleh Allah selepas berumahtangga kelak. Mahukah kita hanya bahagia sementara? Walau siapa pun jodoh kita, kebahagian selepas berumahtanggalah yang sering kita dambakan. Bahagia hingga ke syurga~selamat menjadi pemuda hebat!.

 

 

 

Advertisements

Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: